W ramach projektu „Łączymy pogranicze przez Duklę” z programu Interreg Polska-Słowacja 2021-2027 realizowana jest rozbudowa skrzyżowania dróg wojewódzkich nr 992 i 993 w Nowym Żmigrodzie. Rondo w kształcie hantli łączyć będzie ulice Jasielską (DW 992) z ulicą Gorlicką (DW 993). Dwa pozostałe wloty będą wychodzić na ulicę Basztową (DW 992) i w kierunku planowanej obwodnicy Nowego Żmigrodu. Wykonawca Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Mostowych Sp. z o.o. w Jaśle będzie miał 12 miesięcy na zrealizowanie zadania o wartości robót drogowych: 11 188 935,83 złotych. 23 czerwca 2025 r. symbolicznie rozpoczęta została budowa ronda w Nowym Żmigrodzie.
W wydarzeniu udział wzięli: Wicedyrektor Zarządu Dróg Kraju Preszowskiego Michał Danko, Marszałek Piotr Pilch, Przewodniczący Sejmiku Jerzy Borcz, Wiceprzewodnicząca Joanna Bril, Radny Mateusz Lechwar, Starosta Adam Pawluś i Przewodniczący Grzegorz Pers, Wójt Grzegorz Bara i Przewodniczący Henryk Strzelec, Prezes Jakub Matuszewski oraz Dyrektor Piotr Miąso.
Tranzyt
Droga wojewódzka nr 993 łączy się bezpośrednio z drogą krajową nr 19 prowadzącą do przejścia granicznego Barwinek-Vyšný Komárnik. Droga wojewódzka nr 992 prowadzi do granicy polsko-słowackiej Ożenna-Nižná Polianka. Skrzyżowanie stanowi bardzo ważny węzeł komunikacyjny przez który przejeżdża ze strony Jasła w kierunku Dukli i dalej Barwinka prawie 5 tysięcy pojazdów na dobę.
W planie
Budowa ronda jest pierwszym krokiem w kierunku wyprowadzenia ruchu tranzytowego poza miejscowość Nowy Żmigród. Nowy układ drogowy zostanie dopełniony po zrealizowaniu planowanej budowy nowego mostu przez Wisłok na ulicy Gorlickiej oraz planowanej budowy obwodnic w kierunku Dukli. Realizacja całego zamierzenia przyczyni się do poprawy warunków bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego poprzez przekierowanie ruchu tranzytowego poza teren zabudowany Nowego Żmigrodu.
Dla zadania budowy mostu przez rz. Wisłoka wraz z dojazdami w ciągu drogi wojewódzkiej nr 993 jest już wydawana decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Nowe rondo będzie uwzględniało wylot w kierunku planowej obwodnicy Nowego Żmigrodu. Dokumentacja tego zamierzenia opracowywana jest na zlecenie Powiatu Jasielskiego, na podstawie porozumienia pomiędzy samorządami. Wydane zostały już decyzja środowiskowa oraz pozwolenie wodno-prawne.
Skrzyżowanie typu rondo
Rondo o kształcie hantli stanowi połączenie dwóch rond o średnicach zewnętrznych wynoszących 40,0 m. Na każdym wlocie ronda zostaną wykonane trójkątne wyspy dzielące o nawierzchni z kostki kamiennej. W ramach budowy ronda przebudowie podlegać będą również odcinki dróg stanowionych bezpośredni dojazd do skrzyżowania. Przekrój dróg wojewódzkich i obwodnicy będzie jednojezdniowy o dwóch pasach ruchu szerokości 3,5 m. Inwestycja będzie również obejmować wykonanie nowych ścieżek pieszo-rowerowych i chodników, zapewniając odseparowanie ruchu pieszego i rowerowego od ruchu samochodowego, zwiększając bezpieczeństwo i komfort niechronionych użytkowników dróg. W ramach budowy ronda wykonane zostaną dwa przepusty drogowe oraz dwie ściany oporowe po lewej i prawej stronie DW 993. W ramach zabezpieczenia zabudowy mieszkaniowej przed hałasem generowanym przez ruch samochodowy zaprojektowano wykonanie ekranów akustycznych o wysokości 4 m. Wybudowany będzie nowy system odwodnienia pasa drogowego. Istniejąca sieć oświetlenia ulicznego, zostanie przebudowana: z wykorzystaniem nowych słupów oświetleniowych, przebudową linii i z wykorzystaniem nowych opraw oświetleniowych w technologii LED.
Do rozbiórki przeznaczone są dwa obiekty (budynek mieszkalny oraz budynek gospodarczy).
Zachowanie dziedzictwa kulturowego
Kapliczka znajdująca się na terenie inwestycji zostanie przesunięta i posadowiona na fundamencie betonowym w obrębie tej samej działki ewidencyjnej, co ją zabezpieczy i zapewni swobodny dostęp do niej.
INFORMACJA O PROGRAMIE INTERREG POLSKA – SŁOWACJA 2021-2027
Udział w programie INTERREG Polska-Słowacja 2021-2027 stanowi kontynuację współpracy Województwa Podkarpackiego z Krajem Preszowskim. W ramach poprzedniego programu INTERREG Polska-Słowacja 2014-2020, PZDW wraz z partnerem (słowackim zarządem dróg - Správa a údržba ciest Prešovského samosprávneho kraja), zrealizował 3 projekty dzięki którym poprawiona została infrastruktura drogowa na ważnych, przygranicznych szlakach transportowych. Realizacja trzech nowych projektów, poprawi jakość transgranicznej infrastruktury drogowej, będzie miała pozytywny wpływ na rozwój gospodarczy, kulturę i edukację oraz rozwój usług. Przełoży się również na wzrost zainteresowania walorami turystycznymi regionu, zarówno ze strony mieszkańców pogranicza, jak i osób odwiedzających pogranicze słowacko-polskie. Wartość zadań wynosi około 51,9 mln zł, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej to ok. 39,5 mln zł.
W ramach INTERREG Polska-Słowacja 2021-2027, realizowane są trzy projekty:
1. „Łączymy pogranicze przez Duklę / Spájame pohraničie cez Duklu”, Priorytet nr 2: Lepiej połączone Pogranicze. Zadanie polegać będzie na rozbudowie skrzyżowania dróg wojewódzkich nr 993 i 992 w Nowym Żmigrodzie na rondo, a po stronie słowackiej przewidziano przebudowę dróg: III/3541 i III/3586. Wartość projektu wynosi 4 623 426,48 EUR (ok. 21,7 mln PLN) z czego dofinansowanie Unii Europejskiej to 3 692 199,64 EUR (ok. 17,3 mln PLN).
2. „Łączymy pogranicze Karpat Wschodnich / Spájame pohraničie Východných Karpát”, Priorytet nr 2: Lepiej połączone Pogranicze. Planowana jest modernizacja drogi wojewódzkiej nr 892 na odcinku od granicy państwa do wsi Radoszyce o długości 5,157 km. Po stronie słowackiej wyremontowany zostanie odcinek drogi II/57 Havaj do wsi Malá Poľana o długości 2,575 km. Wartość projektu wynosi 4 982 466,77 EUR (ok. 23,4 mln PLN) z dofinansowaniem Unii Europejskiej w wysokości 3 948 156,37 EUR (ok. 18,5 mln PLN).
3. „Od Beskidu Niskiego po Solinę / Od Nizkych Beskid Po Solinu”, Priorytet nr 1: Przyjazne naturze i bezpieczne Pogranicze. W ramach projektu została zmodernizowana infrastruktura zabezpieczająca skarpę w miejscowości Chrewt - po stronie polskiej, a po słowackiej ustabilizowano osuwisko na drodze II/575 za miejscowością Palota. Zadania mają na celu wspieranie przystosowania do zmian klimatu i zapobieganie ryzyku związanemu z klęskami żywiołowymi i katastrofami, z uwzględnieniem podejścia ekosystemowego. Wartość projektu wynosi 1 454 155,50 EUR (ok. 6,8 mln PLN) , z czego dofinansowanie ze środków unijnych to 781 517,00 EUR (ok. 3,7 mln PLN).