Powrót na poprzednią wersję serwisu
Czcionka: A A+ A++
Kontrast: tryb podstawowy tryb czarno-biały z wysokim kontrastem tryb żółto-czarny z wysokim kontrastem tryb czarno-żółty z wysokim kontrastem

Oficjalne zakończenie budowy tunelu w Łańcucie

4 listopada 2024 roku w miejscu wybudowanego w ramach nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 877 tunelu pod torowiskiem linii nr 91 w Łańcucie, odbyło się oficjalne przejęcie przez Marszałka Województwa Podkarpackiego Władysława Ortyla zrealizowanej inwestycji od firmy Wykonawczej – INTOP Tarnobrzeg Sp. z o.o. Spotkanie było również podsumowaniem wszystkich starań, wysiłków i prac, które doprowadziły do wybudowania znaczącego i potrzebnego układu drogowego, który rozwiązał kwestię wielogodzinnych (w skali doby) postojów użytkowników ruchu drogowego na dotychczasowym przejeździe kolejowym. W wydarzeniu brali także udział lokalni przedstawiciele samorządów oraz partnera projektu PKP PLK S.A.

Arcytrudna inwestycja
Budowa tunelu drogowego pod torowiskiem linii 91 w Łańcucie była jednym z trudniejszych zadań, które zostało zrealizowane przez Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie. Magistrala kolejowa nr 91 to najważniejsza linia kolejowa w Polsce południowo-wschodniej. Rozpoczyna się w Krakowie, kończy w Medyce. Jej znaczenie w zakresie transportu podróżnych oraz towarów, wymagało ciągłości funkcjonowania i nie pozwalało na wyłączenia z użytkowania podczas realizacji inwestycji. Ruch samochodowy, który prowadzony jest drogą wojewódzką nr 877 od węzła na autostradzie A4 w stronę drogi krajowej nr 94, ma średnie natężenie ruchu niemal 8500 pojazdów na dobę (wg GPR z 2020 r.) przez co jest mocno obciążający.

Wyzwania inżynierskie jakie zostały podjęte w toku doboru rozwiązań:
- wybranie rozwiązania projektowego, które odseparowuje ruch kolejowy i drogowy, dzięki czemu czas przejazdu drogą wojewódzką nr 877 stał się niezależny od kursowania pociągów na linii kolejowej nr 91,
- zaprojektowanie i budowa nowego układu drogowego na terenie mocno zurbanizowanym,
na którym znajduje się zabudowa przemysłowa, usługowa, mieszkaniowa oraz infrastruktura kolejowa, oraz znacząca ilość sieci nadziemnych i podziemnych,
- powiązanie nowego układu drogowego z istniejącymi drogami dla zapewnienia funkcjonalności i skomunikowania obszarów mieszkaniowych i usługowych w rejonie inwestycji,
- zminimalizowanie wyburzeń istniejących budynków oraz zachowanie funkcji usługowych zabudowy sklepowej i zakładowej,
- spełnienie wytycznych projektowych drogowych oraz kolejowych z uwzględnieniem aspektów środowiskowych,
- dobór optymalnej i bezpiecznej technologii z uwagi na realizację robót budowlanych pod ciągłym ruchem kolejowym i drogowym.

Efekty:
- Bezkolizyjne przeprowadzenie ruchu drogowego, pieszego i rowerowego pod torowiskiem linii kolejowej.
- Wybudowanie nowego układu komunikacyjnego, który składa się z nowych odcinków dróg, odcinka drogi wojewódzkiej, w której ciągu znalazły się 2 skrzyżowania typu rondo, przebudowanego odcinka ulicy Grunwaldzkiej oraz ulic Kolejowej
i dotychczasowej drogi gminnej wewnętrznej, komunikującej użytkowników z ulicą Kasprowicza i Składową.
- Tunel drogowy został zrealizowany jako wiadukt pod torowiskiem, a jego parametry dają także możliwość rozbudowy infrastruktury kolejowej w przyszłości.
- Uwzględnienie potrzeb pieszych i rowerzystów poprzez wybudowanie chodników i ciągów pieszo-rowerowych.
- Wyprowadzenie wylotu z ronda nr 2 pozwoli na dodatkowe skomunikowanie strefy przemysłowej z ulicą Przemysłową w dzielnicy Kąty.
- Przebudowanie, usunięcie kolizji z licznymi sieciami uzbrojenia terenu (linie energetyczne, sanitarne, gazowe, teletechniczne, wodociągowe).

Finansowanie projektu:
Całkowita wartość projektu wynosi 59,66 mln zł. Finansowanie zapewnione zostało z budżetu województwa podkarpackiego (40 mln zł), 2 mln zł pochodzą z budżetów lokalnych jednostek samorządu terytorialnego (Powiat Łańcut, Gmina Miasto Łańcut, Gmina Łańcut, Gmina Czarna, Gmina Żołynia, Gmina Białobrzegi, Gmina Rakszawa) oraz od partnera inwestycji PKP PLK S.A., który zapewnił ponad 18 mln zł, z czego znaczną część pozyskano z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Kalendarium realizacji projektu:
06.12.2019 – podpisanie Umowy o współpracy z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
04.09.2020 – ogłoszenie przetargu
17.05.2021 – podpisanie Umowy z wykonawcą
31.03.2023 – uzyskanie decyzji ZRID
19.07.2024 – oddanie do użytkowania nowego układu drogowego
30.08.2024 – zakończenie robót budowlanych
28.10.2024 – przejęcie odcinka przez zarządcę drogi

Fot. Biuro Prasowe UMWP


Zobacz również poprzednie aktualności

Zakończona modernizacja DW 867 Basznia Dolna - Horyniec-Zdrój
Inwestycja
Data dodania: 05-12-2024 r.

Zakończona modernizacja DW 867 Basznia Dolna - Horyniec-Zdrój

4 grudnia w Horyńcu-Zdroju odbyło się wydarzenie podsumowujące modernizację drogi wojew&oa... czytaj dalej

Drogowy rozwój Regionu Nadsańskiego
Inwestycja
Data dodania: 05-12-2024 r.

Drogowy rozwój Regionu Nadsańskiego

3 grudnia 2024 roku Marszałek Władysław Ortyl, Dyrektor PZDW Piotr Miąso oraz Prezes Antex... czytaj dalej

Zamówienia publiczne
Drogi i mosty
Oferty pracy
Logo Znak promocyjny Województwa Podkarpackiego