Kierowcy i rowerzyści mogą korzystać z nowego mostu na drodze wojewódzkiej nr 856 w Żabnie. Poprzedni most z lat 70. nie spełniał wymogów technicznych, dlatego od 2018 zostały wprowadzone ograniczenia nośności do 20t, zwężenie do 1 pasa ruchu oraz zmniejszenie prędkości do 40 km/h. Po opracowaniu dokumentacji projektowej i uzyskaniu niezbędnych zgód na realizację, w 2024 został ogłoszony przetarg na budowę nowego mostu. Wykonawca Remost z Dębicy zrealizował w ciągu 10 miesięcy kontrakt za kwotę 9 207 869,66 zł.
Wykonawca zbudował most tymczasowy na czas rozbiórki starej przeprawy, dzięki czemu droga nie została wyłączona z użytkowania. Funkcja nowego mostu została zaprojektowana również dla ruchu rowerowego ścieżką Green Velo między Radomyślem nad Sanem i Wolą Rzeczycką. Nowa przeprawa ma długość 26,8 m i szerokość 15,45 m (w tym jezdnia o dwóch pasach ruchu oraz obustronne ścieżki pieszo-rowerowe). Razem z dojazdami droga wojewódzka nr 856 została przebudowana na długości 320 m i spełnia wymagania klasy G. W ramach inwestycji Wykonawca umocnił brzegi rzeki Jodłówka oraz przebudował infrastrukturę uzbrojenia terenu.
Realizujemy nie tylko duże inwestycje mostowe takie jak nowe przeprawy nad rzeką San w Jarosławiu i Stalowej Woli. Remonty i budowy mniejszych mostów gwarantują utrzymanie przejezdności. – Marszałek Władysław Ortyl.
PZDW w ramach swoich zadań monitoruje stan obiektów inżynierskich na drogach wojewódzkich i systematycznie wykonuje kapitalne remonty lub budowy nowych mostów zastępujących te, które nie spełniają już wymogów technicznych. – Dyrektor Piotr Miąso.
Ewidencja mostów na sieci dróg wojewódzkich liczy 406 obiektów inżynierskich. Rocznie PZDW realizuje około dziesięciu kapitalnych remontów mostów oraz cztery budowy nowych mostów w miejscu starych. W 2024 roku PZDW zakończył inwestycje mostowe w Sierakowie Nowym, Baszni Dolnej, Łańcucie i Żabnie. Na rok 2025 zaplanowane są budowy mostów w Lutczy, Domaradzu oraz Jurowcach.
fot. PZDW