17 grudnia 2024 roku ruch samochodowy został skierowany na wybudowaną wschodnią obwodnicę Łańcuta. Droga o długości 3,4 km jest nowym połączeniem od węzła autostradowego A4 "Łańcut" do drogi krajowej nr 94 w Głuchowie. Całkowita wartość projektu wynosi niemal 90 milionów zł i jest dofinansowana z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w wysokości 32,5 miliona złotych.
W ramach inwestycji wykonane zostały mi. in. wiadukt nad linią kolejową nr 91, przejazd gospodarczy nad drogą gminną, most nad potokiem Mikośka, skrzyżowania z istniejącymi drogami w tym dwa typu rondo, zjazdy publiczne i indywidualne zapewniające dostęp do posesji i drogi dojazdowe. Przebudowano i wybudowano infrastrukturę drogową taką jak kanalizacja deszczowa, uzbrojenie terenu czy oświetlenie drogi. Droga ma klasę techniczną „G” - drogi głównej i spełnia standardy drogi wojewódzkiej.
Nowy układ drogowy w Łańcucie
Po oddaniu do użytkowania obwodnicy Łańcuta droga wojewódzka nr 877 zmieni swój przebieg. Do tej pory ślad drogi przechodził od Naklika (woj. Lubelskie), przez Leżajsk, przejazdem pod autostradą w kierunku centrum miasta Łańcuta: ulicą Podzierzyniec, nowo wybudowanym tunelem pod torowiskiem linii kolejowej nr 91, ulicami Sikorskiego, Kościuszki i Mościckiego w kierunku Albigowej, Dylągówki do Szklar. Po zmianie trasy, od węzła autostradowego droga biegnie wschodnią obwodnicą do drogi krajowej nr 94 w Głuchowie. Stamtąd kierowcy jadący w kierunku Szklar skorzystają z drogi krajowej nr 94 by ponownie wjechać na drogę wojewódzką nr 877 na ulicy Mościckiego. Zapewnienie bezpośredniego połączenia węzła autostrady A4 „Łańcut” z drogą krajową nr 94 to połączenie dróg o znaczeniu krajowym i międzynarodowym (sieć TEN-T) i wpisuje się w strategię rozwoju województwa podkarpackiego. Inwestycja przyczyni się do rozwoju terenów przemysłowych i stref ekonomicznych Łańcuta usytuowanych w rejonie nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 877 i autostrady A4.
Z korzyścią dla mieszkańców
Po oddaniu drugiej ważnej inwestycji drogowej w Łańcucie (pierwszą był tunel drogowy pod linią kolejową nr 91), układ komunikacyjny zmieni się korzystnie dla mieszkańców. Ciężki ruch tranzytowy pochodzący w szczególności z autostrady, zostanie skierowany na obwodnicę, przez co centrum miasta zostanie odciążone i stanie się bezpieczniejsze dla niechronionych użytkowników. Ruch lokalny w centrum miasta zostanie przez to upłynniony. Zmniejszone będą również uciążliwości środowiskowe takie jak emisja spalin i hałasu na terenie ścisłej zabudowy. Drogi wojewódzkie spełniają standardy do wykonywania przewozów publicznego transportu zbiorowego, co również rzutować będzie na łatwiejszy, szybszy i tańszy przepływ usług i towarów.
Wydarzenie
17 grudnia 2024 roku odbyło się wydarzenie więczące zakończenie inwestycji i udostępnienie jej dla kierowców. Posłowie Ewa Leniart, Kazimierz Gołojuch i Krzysztof Sobolweski, marszałkowie Władysław Ortyl, Piotr Pilch i Karol Ożóg, radni Stanisław Kruczek i Marek Ordyczyński, starosta Adam Krzysztoń, burmistrz Damian Szubart, prezes Antex II Michał Hudaszek, dyrektor Piotr Miąso wraz z wicedyrektor Edytą Łozińską-Zubel oraz pozostali goście - jako pierwsi przejechali nową drogą. W spotkaniu wzięły również udział załogi Antex II, PZDW, Inżyniera Kontraktu KDI i projektanta z firmy PROMOST Consulting.
Zdjęcia: Biuro Prasowe UMWP, krzanowski.art dla PZDW