24 stycznia 2020r. odbyła się uroczystość symbolicznego przecięcia wstęgi na obwodnicy Lubaczowa w ciągu drogi wojewódzkiej nr 866 Dachnów - Lubaczów - Granica Województwa.
W uroczystościj uczesniczyli m.in. Minister Funduszy i Polityki Regionalnej Pani Małgorzata Jarosińska-Jedynak, Marszałek Województwa Podkarpackiego Pan Władysław Ortyl oraz Wicewojewoda Podkarpacka Pani Lucyna Podhalicz. Nie zabrakło również przedstawicieli lokalnych samorządów oraz oczywiście wykonawcy inwestycji, inżyniera kontraktu i inwestora.
Gratuluję wszystkim instytucjom zaangażowanym w realizację tej inwestycji. Jest ona bardzo ważna szczególnie dla mieszkańców Lubaczowa. Każda inwestycja drogowa powoduje, że otwieramy nowe miejsca na inwestycje, a jednocześnie poprawiamy bezpieczeństwo, jakość życia i komfort mieszkańców, ponieważ ten uciążliwy ruch, który był w centrum miasta może być teraz przeniesiony na jego obrzeża. To nie pierwsza i na pewno nie ostatnia inwestycja zrealizowana przy wsparciu środków unijnych w powiecie lubaczowskim – powiedziała minister Jarosińska-Jedynak.
Lubaczów od zawsze czekał na tę inwestycję, a precyzyjnie - jeszcze w tamtym wieku starano się o to, aby ta obwodnica przebiegała tym śladem. Dziś, po tym montażu finansowym: środków europejskich, budżetu państwa, samorządu województwa, ale i wkładu poszczególnych samorządów, stało się to możliwe. Ta droga z pewnością będzie miała wpływ na rozwój gospodarczy powiatu lubaczowskiego i całego Podkarpacia. My przed siedmioma laty rozpoczęliśmy program budowy obwodnic w naszym województwie, bo obwodnica to ważna inwestycja z punktu widzenia nie tylko gospodarczego, ale też bezpieczeństwa mieszkańców - powiedział marszałek Ortyl.
Projekt został współfinansowany z EFRR w ramach Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014 – 2020
INWESTOR:
Województwo Podkarpackie - Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie
WYKONAWCA:
STRABAG sp. z o.o z siedzibą w Pruszkowie
INŻYNIER KONTRAKTU:
Promost Consulting sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Rzeszowie
Kontrakt realizowany był w systemie „zaprojektuj i wybuduj” w okresie od 10.08.2016r. (termin podpisania Umowy z Wykonawcą robót) do 15.11.2019 r. (termin realizacji robót określony w Umowie).
Przedmiotem inwestycji było zaprojektowanie i wykonanie robót obejmujących budowę obwodnicy m. Lubaczów w północno-wschodniej części województwa podkarpackiego w granicach administracyjnych Gminy Miasto Lubaczów i Gminy Lubaczów.
Inwestycja o długości ok.3,4 km tworzy ciągłość z dwiema innymi, oddanymi do użytku końcem 2018 roku, w ramach których powstała obwodnica m. Oleszyce w ciągu drogi wojewódzkiej nr 865 o długości ok. 2,36 km, jej przedłużenie w ciągu drogi wojewódzkiej nr 867 o długości ok. 0,81 km oraz odcinek przebudowy/rozbudowy DW867 na odcinku Oleszyce-Lubaczów o łącznej długości ok. 4,18 km.
Łącznie dzięki realizacji tej i wskazanych wyżej odcinków dróg wojewódzkich użytkownicy mogą sprawnie przejechać na kierunku do przejścia granicznego w Budomierzu korzystając z ok. 10,75 km bezpiecznej drogi o wysokim standardzie, z ominięciem newralgicznych odcinków jakimi są centra Oleszyc i Lubaczowa.
Początkowy odcinek obwodnicy Lubaczowa wpisuje się w dotychczasową ul. Sportową, a sam początek stanowi istniejące skrzyżowanie DW 867 z DP nr 1674R Lubaczów – Szczutków – Duńkowice, w którego miejsce powstało małe rondo. Trasa obwodnicy przebiega kolejno przez teren zalewowy rzeki Lubaczówki, gdzie oprócz obiektu mostowego na samej rzece, powstało pięć przepustów, tzw. przepustów ulgi. Dalej droga zgodnie z wieloletnimi planami przechodzi przez osiedle Mazury przecinając ul. Mazury (DG nr 104971R) gdzie zlokalizowano kolejne skrzyżowanie typu małe rondo. Jadąc dalej mijamy skrzyżowanie z ul. Lipową i ul. Sobieskiego (DP nr 1679R Lubaczów – Krowica Lasowa), gdzie przejeżdżamy przez trzecie rondo obwodnicy, aby zakończyć na rondzie nr 4 w m. Lisie Jamy, na skrzyżowaniu istniejącej DW nr 866 (ul. Lwowska) z ul. Wspólną (DP nr 1860R Lisie Jamy - Dąbrowa).
Zakres rzeczowy zamówienia obejmował m.in.:
opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej;
budowę czterech skrzyżowań typu małe rondo oraz jednego skrzyżowania zwykłego;
budowę mostu nad rzeką Lubaczówką - nośność 50 ton (klasa obciążenia A- wg PN-85/S-10030),
z funkcją przejścia dla zwierząt;
budowę ośmiu przepustów pod koroną o nośności 50 ton, z funkcją przejścia dla zwierząt;
budowę chodników dla pieszych oraz przebudowę istniejących chodników wzdłuż dróg dochodzących do projektowanych skrzyżowań;
przebudowę ciągów pieszo-rowerowych i ścieżek rowerowych na początku i na końcu inwestycji;
budowę i przebudowę zjazdów publicznych i indywidualnych;
przebudowę zatok autobusowych;
budowę odwodnienia drogi za pomocą: kanalizacji deszczowej i rowów;
przebudowę i zabezpieczenie infrastruktury towarzyszącej w niezbędnym zakresie;
budowę i przebudowę oświetlenia ulicznego;
budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego;
wykonanie oznakowania poziomego i pionowego;
wycinkę kolidujących drzew i krzewów;
wyburzenia obiektów kubaturowych kolidujących z budowaną obwodnicą (obiekty w rejonie stadionu przy ul. Sportowej).
W związku z uzyskaną decyzją Podkarpackiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Przemyślu, Inwestor był zobowiązany do przeprowadzenia ratowniczych badań archeologicznych - przedinwestycyjnych badań wykopaliskowych na dwóch stanowiskach archeologicznych jakie przecięła trasa obwodnicy tj. na stanowisku 46/AZP101-87/5 w m. Lubaczów (za mostem na rz. Lubaczówka w rejonie osiedla Mazury) oraz na stanowisku nr 5/AZP101-87/32 w m. Lisie Jamy. Ciekawostką jest fakt, że w ramach tych prac, prowadzonych na zlecenie PZDW przez Archeologiczną Pracownię „In Situ” Radosław Czerniak, w rejonie osiedla Mazury odkryto m.in. pochodzącą prawdopodobnie z okresu wczesnego średniowiecza półziemiankę, a także dwa piece ceramiczne, (prawdopodobnie z VI-VIII wieku), co pozwoliło wysnuć tezę, że na tym terenie żyły plemiona wczesnosłowiańskie. W obrębie wykopalisk odkryto ponadto szereg obiektów nieruchomych (jamy, osadniki, linie układające się w konstrukcje być może budynków słupowych, rów z okresu nowozytnego) i ruchomych, w tym fragmenty ceramiki naczyniowej, zabytki krzemienne z krzemienia wołyńskiego i metalowe. Część znalezisk datuje się na pochodzące z epoki neolitu, wczesnego brązu (okres kultury mierzanowickiej), czy też z okresu wpływów prowincjonalno-rzymskich.
Parametry techniczne inwestycji:
długość drogi – odcinek nowobudowany: ok. 3,4 km
klasa techniczna drogi: G
kategoria ruchu: KR4
nośność: 115kN/oś
szerokość drogi: 9,5m w tym:
jezdnia 2 x 3,5m
pobocze bitumiczne 2 x 0,5m
pobocze gruntowe 2 x 0,75m
Dla powstałych w ramach inwestycji obiektów inżynierskich konieczne było uzyskanie pozwoleń na użytkowanie
w myśl przepisów prawa budowlanego, a były to następujące obiekty:
czteroprzęsłowy most MO-1 na rzece Lubaczówka o konstrukcji nośnej sprężonej z prefabrykowanych belek typu T, o świetle poziomym rzędu 64m i długości 72,8m, wyposażony w jednostronny chodnik dla pieszych
pięć przepustów łukowych (P1-P5) w terenie zalewowym rzeki Lubaczówki o konstrukcji gruntowo-powłokowej z blach falistych, o rozpiętości 4,71m i wysokości 1,5m
przepust P6 o przekroju kołowym 1200 mm z HDPE
dwa przepusty (P7-P8) o przekroju owalnym – łukowo-eliptycznym z rury stalowej spiralnie karbowanej o świetle poziomym 2,35m i wysokości 1,5m.
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności.
Wszelkie warunki przychowywania oraz dostępu do plików cookie ustawiane są z poziomu Twojej przeglądarki.